Halaman

Khamis, 20 Oktober 2011

BAGAIMANA UNTUK MENULIS A KERTAS PENYELIDIKAN


Panduan ini bertujuan untuk membantu anda menulis kertas penyelidikan. Oleh Percubaan Resources.com (2008) Ia mengandungi gambaran mengenai penulisan kertas kerja akademik seperti kertas istilah, tesis, kertas penyelidikan atau lain-lain esei akademik yang ditulis dalam format kertas penyelidikan. Kami telah cuba mengintegrasikan  pemikiran dari theAPA format dan MLA-format.


GAMBARAN KESELURUHAN AM
Ramai pelajar tertanya-tanya tentang proses penulisan itu sendiri. Menggariskan kertas akademik adalah sangat sama bagi kebanyakan cawangan sains.Membuat garis kasar lanjutan boleh membantu struktur pemikiran anda, terutamanya bagi kertas yang lebih panjang. Berikut adalah menggariskan beberapa beberapa sampel untuk kertas penyelidikan.Kami juga telah mewujudkan beberapa artikel dengan tips umum dan membantu atas kertas penyelidikan.Apabila menulis kertas saintifik, anda akan perlu untuk menyesuaikan diri dengan format akademik. Gaya APA bertulis adalah satu contoh standard akademik yang kerap digunakan.By the way, di sini adalah satu lagi sumber-sumber yang besar tentang bagaimana untuk menulis kertas penyelidikan.


Bersedia untuk MENULIS A KERTAS PENYELIDIKAN
Biasanya, tujuan kertas penyelidikan dikenali sebelum menulis. Ia boleh dirumuskan sebagai satu soalan kertas kajian, pernyataan tesis atau kenyataan hipotesis.Jika anda tidak tahu apa yang perlu menulis tentang, anda akan perlu mencari idea-idea untuk tajuk-tajuk kertas penyelidikan.


STRUKTUR KERTAS PENYELIDIKAN 
Struktur kertas penyelidikan mungkin kelihatan agak sengit, tetapi ia menghidangkan sesuatu tujuan: Ia akan membantu mencari maklumat yang anda cari dengan mudah dan juga membantu struktur pemikiran dan komunikasi anda.Berikut ini adalah contoh kertas penyelidikan. Berikut adalah kertas sampel penyelidikan yang lain.
Sebuah kertas empiris sering mengikuti struktur ini:
• Tajuk
• Abstrak
• Pengenalan
• Kaedah
• Keputusan
• Perbincangan
• Kesimpulan
• Rujukan

PARTS TAMBAHAN BAGI SESETENGAH KERTAS AKADEMIK
Bahagian-bahagian berikut yang boleh diterima untuk dimasukkan ke dalam beberapa standard saintifik, tetapi mungkin tidak sesuai bagi standard lain.Jadual Kandungan (Biasanya diletakkan sejurus sebelum atau sejurus selepas abstrak)
• Pengakuan (Kadang-kadang diletakkan sebelum abstrak dan kadang-kadang pada akhir kertas kerja)
• Lampiran (Penempatan: Selepas semua bahagian-bahagian lain)


ISU TEKNIKAL LAIN DARI PENULISAN AKADEMIK
Apabila membetulkan kertas, kami telah terkejut oleh ramai pelajar yang bergelut dengan petikan intext. Walaupun standard adalah agak berbeza, petikan dalam teks tidak harus terlalu sukar untuk menguasai. Piawaian yang digunakan untuk rujukan dalam kertas penyelidikan APA-standard dan MLA-standard.
Sesetengah format kertas membenarkan anda untuk memasukkan nota kaki di dalam teks, manakala sebahagian tidak membenarkan nota kaki.
Pengarang kerap mahu termasuk jadual dan rajah di dalam teks.
Kadang-kadang format atau piawaian melarang penulis daripada memasuki jadual dan rajah terus ke dalam teks (di mana anda mahu meja anda). Kadang-kadang mereka perlu dimasukkan selepas teks utama.

Standard dan format
Sila perhatikan bahawa bidang yang paling saintifik (dan format kertas) mempunyai kaedah-kaedah khusus mereka sendiri dan standard bertulis.
Anda perlu menyemak dengan fakulti atau sekolah anda untuk mengetahui secara tepat bagaimana untuk menulis karya - panduan yang dimaksudkan sebagai gambaran keseluruhan kertas kerja akademik secara umum.

Menerbitkan artikel
Penyiaran artikel anda boleh proses memakan masa yang sangat. Selepas menulis kertas akademik, penyelidik mengemukakan jurnal. Biasanya anda bermula dengan jurnal yang paling dianggap dan kemudian bekerja diri anda ke bawah senarai, sehingga jurnal menerima artikel.Jurnal saintifik menggunakan proses peer review, yang panel penyelidik lain (paling mungkin dalam bidang yang sama) yang mengkaji karya itu, untuk memastikan bahawa kualiti kertas. Berat sebelah Penerbitan adalah satu fenomena yang terkenal, sebagai peer review processoften menolak "keputusan null".Penolakan jurnal tidak semestinya bermakna anda tidak mempunyai peluang untuk mengemukakan semula jurnal walaupun.
• Kelebihan ulasan peer
• Kekurangan ulasan peer

Tiada ulasan:

Catat Ulasan