Halaman

Sabtu, 4 Jun 2011

KEMAHIRAN GURU DALAM BIDANG PSIKOLOGI DAPAT MEMBANTU KANAK-KANAK YANG MENGALAMI TEKANAN EMOSI

KEMAHIRAN GURU DALAM BIDANG PSIKOLOGI DAPAT MEMBANTU KANAK-KANAK YANG MENGALAMI TEKANAN EMOSI
Abstrak
Tujuan penulisan ini ialah untuk  menerangkan kepentingan kemahiran guru dalam bidang Psikologi dapat membantu kanak-kanak yang mengalamai tekanan emosi. Namun begitu kajian ini dilakukan berdasarkan lima objektif yang meliputi kemahiran dalam bidang Psikologi, iaitu mengenal pasti jenis-jenis tekanan emosi, mengenal pasti punca-punca berlakunya tekanan emosi, untuk mengetahui bagaimana guru boleh mengenalpasti kanak-kanak yang mengalami tekanan emosi, rawatan kepada pesakit yang mengalami tekanan emosi dan bagaimana guru boleh membantu kanak-kanak yang mengalami tekanan emosi. Sehubungan itu, dapatan kajian ini menghuraikan kelima-lima objektif kajian tersebut melalui sumber  kajian  daripada junal-jurnal, makalah, artikal serta buku-buku  yang berkaitan dengan bidang psikologi yang dapat membantu kanak-kanak yang mengalami tekanan emosi. Akhir sekali, disertakan 1 senarai semak untuk panduan guru mengesan kanak-kanak yang mengalami tekanan emosi dan dimuatkan  beberapa kajian yang telah dibuat oleh pengkaji-pengkaji dari luar negara berkaitan dengan tekanan emosi sebagai mengukuhkan lagi pemahaman para pembaca khususnya guru dan ibu bapa kanak-kanak yang mengalami tekanan emosi.

Abstract

The purpose of this paper is to explain the importance of teachers' skills in the field of psychology to help children who are experiencing emotional stress. However this study is based on five objectives, including skills in the areas of psychology, which identifies the type of emotional stress, to identify root-causes of emotional stress, to know how teachers can identify children who are experiencing emotional stress, treatment for patients experiencing emotional stress and how teachers can help children suffering from emotional stress. Accordingly, this study describes the five research objectives through research resources from journals, papers, articles and books related to the field of psychology to help children suffering from emotional stress. Finally, included a checklist to guide teachers detect children who are experiencing emotional stress and loaded a few studies have been made ​​by researchers from abroad in connection with the emotional enhance the understanding of readers, especially teachers and parents of children experiencing emotional stress.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan